Ja fa anys que la passió pel ganxet està de moda i s’ha estès per totes les edats. Però creiem que no hi ha ningú d’aquesta nova fornada ganxetera que superi l’obsessió que hi té una veterana com Toshiko Horiuchi, una coneguda artista japonesa nascuda el 1940 i que des de ben jove es va especialitzar en l’art tèxtil. Però va ser a la dècada del 1970 quan dos elements van convergir i van convertir el seu nom en sinònim del ganxet més “tendència”. D’una banda, s’adonava que hi havia ben pocs parcs infantils i de jocs a Tòquio, la ciutat on vivia aleshores. I, d’una altra banda, va observar astorada com un grup de criatures s’abraonava sobre una escultura en tres dimensions seva, feta de ganxet, en una exposició.
De les dues observacions, en va sortir una idea: teixir parcs infantils amb ganxet i niló. I la idea va agradar, perquè des d’aleshores no ha parat de fer ganxet per a tota mena de museus i centres d’art del Japó, amb resultats tan espectactulars com el del Museu a l’Aire Lliure de Hakone. I sí, no aneu errats, tant els colors com sobretot les formes recorden Antoni Gaudí, un arquitecte que reconeix que l’ha influïda en les seves obres.