Parlem amb Meritxell G. Rosset, mare i autora del llibre My green life. Més que un llibre, és un manual pràctic que la mateixa Meri ha recopilat i guardat amb cura durant anys i que reuneix receptes de cuina saludables, cosmètica natural feta amb olis essencials, manualitats amb materials ecològics, idees per comprar d’una manera més sostenible i fins i tot receptes lliures de tòxics per netejar la nostra llar.
Com va sorgir la idea de publicar un llibre d’aquestes característiques?
Van confluir una sèrie de circumstàncies que em van motivar a fer-lo. Per una banda, tenia la petició de la meva família i d’amics d’escriure un llibre que resumís tots els meus hàbits, des de les receptes de cuina que jo mateixa faig a casa fins als productes naturals per a la cura de la pell o mètodes de neteja de la llar.
I, per una altra banda, em vaig trobar en un moment de crisi professional molt important, un punt d’inflexió que em va permetre prendre la decisió de tornar a començar a estudiar, per dedicar-me a allò que realment m’agradava i donar per finalitzada una trajectòria professional que havia deixat de tenir sentit per mi ja feia temps. Escriure aquest llibre, forma part de tot allò que m’agrada.
I, finalment, perquè m’omplia d’il·lusió veure que la gent, en general, començava a prendre consciència tant de la necessitat de començar a viure d’una altra manera, més sostenible, davant la situació de crisi mediambiental en què vivim.
Sabem que el benestar de la nostra salut és la nostra responsabilitat i que l’entorn en què vivim no sempre compleix els requisits necessaris per garantir-nos un espai més segur, lliure de toxicitat i on es pugui preservar el nostre bon estat de salut.
En conclusió, vull compartir amb tots vosaltres, mitjançant aquest llibre, tots els recursos que siguin al meu abast i proporcionar ajuda pràctica a tots aquells que vulguin començar o continuar un camí cap a una vida molt més saludable, respectant el medi ambient i totes les espècies que habiten aquest planeta.
A qui va dirigit el llibre?
El llibre és per a tothom! Va dirigit a tots aquells a qui els pugui interessar el mateix estil de vida que el meu, que és vetllar per la nostra salut i la del planeta, adoptant hàbits més conscients i viure d’una manera més sostenible.
A més, fer-te els teus propis productes suposa un bon estalvi de diners! Això ja és prou important.
Per portar una vida més sostenible has hagut de canviar molts hàbits? Quines són les principals rutines que vas canviar? I per on es comença?
Recomano informar-se bé abans de començar a fer res, de sentir el que estàs fent, amb consciència i convenciment, deixar de banda qualsevol moda o tendència. Personalment, vaig començar comprant aliments ecològics a la primera botiga eco que van obrir al meu poble, ja deu fer uns vint anys. Va ser el punt de sortida per començar a interessar-me per les coses més saludables. Vaig començar a fer recerca i a llegir llibres relacionats amb el tema, també vaig veure documentals sobre amenaces ambientals i la relació directament proporcional que tenen sobre la nostra salut. Tot plegat, em va motivar a fer un canvi professional i em vaig formar en diferents disciplines relacionades amb aquests temes, com la naturopatia i la biohabilitat, entre més.
Recomano començar canviant el tipus d’alimentació, més enllà de valors o creences de la família o l’entorn, una alimentació principalment ecològica, i eliminar tots els productes de la nostra llar que sabem que contenen substàncies tòxiques, com ara els plàstics que fem servir a la cuina, revestiments d’olles i paelles antiadherents, melamines, silicones i més. També els productes d’higiene personal, com sabons, cremes dentals i de la llar, com productes de neteja convencionals que contenen tòxics. I finalment, i molt important, cal protegir-nos de la toxicitat que suposa la gran quantitat de radiació que ens envolta, com dispositius i aparells sense fil, endolls, wifi, antenes, torres d’alta tensió a prop de casa, etc.
Ho fas tot a casa, des de les cremes facials fins als saquets que contenen les herbes que després van al menjar: d’on treus el temps?
M’encanta el que faig i trobo els moments per fer-ho tot. Més enllà de la funció pràctica i específica de cada recepta que faig d’ús personal, és l’experiència de fer-la que em genera molta satisfacció. Ens hem de retrobar amb la nostra capacitat de “fer”, amb les mans, amb consciència, amb amor i amb calma. Cal trobar espais per connectar amb nosaltres i gaudir dedicant la nostra energia a activitats que ens generin benestar.
Sembla que viure d’una manera més ecològica hauria de ser més car. Quines pautes segueix la Meri a l’hora de comprar?
Hauríem de definir què és car i quin preu posaríem a la nostra salut. Un cop fet això, hauríem d’establir prioritats. Comprar a granel i mirar de fer les coses a casa suposa un estalvi enorme!, de veritat. Recordeu què us vau gastar la darrera vegada que vau comprar una crema hidratant de qualitat? Fer-vos-la vosaltres costaria infinitament menys perquè els ingredients que es fan servir són molt més econòmics i no hi ha despeses de producció, màrqueting i distribució del producte.
També és molt important adoptar recursos d’estalvi popularment coneguts com preparar els menús setmanalment i llistes de compra amb les coses imprescindibles. Hem d’intentar evitar les compres compulsives: s’estalvien molts diners i es generen menys residus!
Entenc que aquest manual agrupa aspectes que segueixes en el dia a dia. Com t’ho fas?
Doncs vivint de la manera més natural i saludable possible. A casa mengem sempre ecològic i de proximitat, a la cuina els aliments estan protegits de substàncies tòxiques i, si els cuinem, ho fem de la manera que en preservi millor els nutrients.
Utilitzem els productes d’higiene personal i de neteja de la casa que ens fem nosaltres i tenim la casa plena de plantes purificadores d’aire.
Tot el nostre mobiliari és de fusta sense lacats ni envernissats. Els teixits de la roba de la llar i la que ens posem són tots de fibres naturals.
Allà on tenim dispositius emissors de camps electromagnètics, hi posem filtres per evitar-ne la pol·lució i sortim al jardinet a caminar descalços sempre que podem per equilibrar el nostre propi voltatge.
Quan toca pintar les parets de casa, ho fem amb pintures ecològiques sense derivats del petroli.
I, finalment, intentem passar el màxim de temps en contacte amb la natura, sense pantalles i permetent que la llum del sol ens reguli els bioritmes de manera natural.
Quins consells ens donaries a l’hora d’anar de vacances amb la família, per continuar mantenint un estil de vida més ecològic i sostenible?
Intento ser coherent amb mi mateixa quan vaig de vacances amb la família. Prefereixo anar a llocs més propers, on l’avió o els grans vaixells siguin prescindibles. Reduir tant com sigui possible l’ús de transports contaminants. M’agrada escollir propostes d’allotjament ecològiques, com ara els ecoresorts i, en general, espais que tinguin en compte el medi ambient.
Ens podem emportar els nostres productes d’higiene personal en petit format i no fer servir els d’un sol ús que ens deixen als hotels, per exemple. Generar el mínim de residus allà on anem, portar-nos la nostra pròpia cantimplora de casa en comptes d’anar comprant ampolles de plàstic. Mirar d’evitar comprar souvenirs i objectes innecessaris i, si ho fem, que sigui contribuint al desenvolupament d’una activitat comercial artística i artesanal local d’una determinada zona.
De tots els consells, receptes i idees, quin creus que és imprescindible per passar un estiu amb criatures?
Primer de tot, mantenir una alimentació saludable. A l’estiu, especialment, abusem dels sucres a través de productes que s’assumeixen propis d’aquesta època, com els gelats, les begudes endolcides i menjars fora de casa i, per tant, mengem d’una manera menys saludable. Les necessitats nutritives de les criatures no canvien i és molt important continuar oferint aliments amb nutrients. A casa nostra, la gran varietat de fruita disponible d’aquesta temporada continua sent la millor opció, és dolça i deliciosa, a més podem fer gelats molt fàcilment. Aprofitem també aquesta època de fer gaspatxos, que aporten una bona quantitat de nutrients.
Si viatgem, podem demanar productes de temporada als restaurants o emportar-nos la carmanyola de casa. També hem d’anar amb cura amb els productes de protecció solar que fem servir per als infants. Malauradament, els tòxics hi són presents i de vegades en format nanomolècula, que permet no haver-los d’esmentar a les etiquetes.
Cada cop som més nombrosos els que optem per coses sostenibles i una millora del planeta. Què els diries, a totes aquestes persones que encara es qüestionen aquest tipus de vida?
Els animaria a reflexionar sobre què és per a ells un bon o un mal estat de salut, tant la individual com a éssers humans com la del planeta, que, de fet, són indiscernibles.
Les substàncies tòxiques i les radiacions a què estem exposats de manera permanent, ja sigui per contacte, ingesta, inhalació o exposició, tenen un efecte determinant sobre la nostra salut. Com menys ens exposem a tot allò que compromet la nostra salut i la del planeta i més responsables ens en fem, més qualitat de vida tindrem, tant nosaltres com la resta d’espècies amb què habitem.