Víctor Escandell

Per: Marina Llompart

 

A qui no li agrada aprendre al mateix temps que s’ho passa bé? És el mantra de Víctor Escandell, l’il·lustrador i creador dels llibres ‘Enigmes’ (editats per Zahorí Books), que han tingut una acollida espectacular entre els infants. Fa poc ens sorprenia amb el seu ‘Doble Joc’. Ja podem trobar a les llibreries la seva nova proposta: ‘Double Game’, un projecte semblant, però perquè els infants es diverteixin mentre aprenen anglès. Parlem sobre aquesta nova proposta i la seva tasca com a il·lustrador.

 

Víctor, abans d’entrar en matèria, ets un artista molt prolífic i amb inquietuds molt variades. A la teva web et presentes així: “Reivindicant el multiestil com una forma més d’autoria.” Només cal veure tota la teva trajectòria per intuir per on vas. Com entens o vius la teva professió?

Lluny d’algunes veus que consideren imprescindible que un il·lustrador tingui un segell propi, que sigui “inconfusible”, que centri la feina en una única línia de treball, jo considero, almenys en el meu cas, imprescindible donar espai a la investigació i a la recerca de nous estils. És una tendència innata, m’avorreixo molt fent sempre el mateix… Per mi, cada projecte és un nou repte i em demana encarar-lo de manera diferent, i encara que hi ha un fil conductor que soc jo mateix, intento abstraure-me’n i que el projecte em dirigeixi a mi.

 

Quan vas decidir que volies ser il·lustrador?

Com se sol dir, crec que no vaig escollir la il·lustració, sinó que ella em va escollir a mi. He dibuixat des que tinc ús de raó, el dibuix ha estat sempre la meva passió, el meu divertiment, els meus jocs d’infantesa, i de manera natural ha esdevingut la meva professió.

 

Com aconsegueixes mantenir-te inspirat per fer tota la feina que fas, que és tan variada?

La inspiració ve sola si la treballes dia a dia, si la mantens desperta, només s’ha d’estar a l’aguait, atent a les coses que passen al dia a dia, observar l’entorn. La vida és una gran font d’inspiració.

 

Els teus llibres sobre enigmes han aconseguit un gran reconeixement i no n’hi ha per a menys. Com va néixer la idea? Quin era el teu objectiu?

La idea principal d’aquesta col·lecció que vàrem idear juntament amb la meva companya d’estudi i dissenyadora gràfica de llibres, la Rebeka Elizegi, és que els nens aprenguin jugant, divertint-se, fora de l’entorn escolar, quan estan relaxats a casa, o de vacances amb la família o els amics. Si un llibre els atrapa, el llegeixen més d’un cop i d’aquesta manera fomentem la lectura i l’aprenentatge de manera natural. I si, a més, hi afegeixes misteri i joc, aquesta idea es potencia, per això m’agrada crear aquests llibres joc.

Tenim lectors que ens expliquen que llegeixen els llibres d’Enigmes una vegada i una altra, encara que en sàpiguen les solucions, perquè els resulten molt divertits.

A més, als llibres d’Enigmes hem tingut la gran sort de comptar amb Ana Gallo, l’escriptora que s’encarrega de crear les històries, amb la qual vam connectar al 100% des del primer moment i realment ens ho passem molt bé cada vegada que plantegem un nou títol de la col·lecció.

 

I que t’agrada jugar es nota. I amb el doble joc va quedar encara més clar. Aquí no tenim un llibre de coneixements o un llibre joc, sinó un joc directament (sense entrar en les fronteres del llibre com a gènere). Com vas concebre aquest projecte?

Encara que és una col·lecció pensada per a tota la família (lectors de 9 a 99 anys), la sèrie neix de la idea que comentava anteriorment i que persegueixo sempre: que els nens aprenguin jugant. Ens va semblar divertit crear un doble llibre unit pel llom que només el lector pot tallar i separar just abans de començar a llegir i a jugar. Aquest ritual d’iniciació fa del llibre un objecte molt especial, i això afegit al seu petit format fa que resultin uns llibres objecte curiosos i simpàtics. Són portàtils, àgils i divertits, una mica pretenen ser els substituts del mòbil i els dispositius digitals.

 

I ara, just fa algunes setmanes, de la mà de Zahorí Books ha sortit Double Game, el joc de preguntes i respostes per aprendre anglès. Què en podem esperar? Quins són els pilars, l’essència de Double Game (i també del Doble Joc)?

El primer Doble Joc el vàrem plantejar de manera més genèrica, com el clàssic joc de preguntes i respostes de cultura general, però vista la bona acollida que va tenir entre els lectors, en aquest segon ens hem atrevit amb un grau més alt de dificultat. El Double Game és un llibre de preguntes i respostes per aprendre anglès de manera informal i divertida. S’estructura en deu blocs temàtics, gramàtica, vocabulari, verbs, etc. Per a la creació dels textos hem comptat amb la col·laboració de persones altament especialitzades en la matèria. Realment ha estat un procés de creació molt enriquidor amb tot l’equip de Zahorí Books, amb el qual, com en tots els llibres, hem gaudit tots com nens.

 

Aprendre es fa més estimulant quan juguem i ens divertim, no?

Crec que l’humor i el joc estan intrínsecament lligats a la meva manera de veure i d’entendre el món. I en aquest cas, potencia aquesta idea d’aprendre jugant de manera divertida. Definitivament, crec que s’aprèn més i millor entre rialles. Almenys així és en el meu cas.

 

Quines creus que són les particularitats de crear aquest tipus de materials per a infants? (El tipus de públic, com condiciona la teva feina?)

El públic lector infantil és molt exigent. No els serveix un llibre perquè sí: necessiten que els atrapi, que els desafiï, que els enganxi per la història, les il·lustracions, la temàtica … La cosa que més m’agrada és que els encanten els reptes, posar-se a prova, esforçar-se per entendre, per descobrir… En general són molt agraïts, però si alguna cosa no els encaixa o no els fa gaire gràcia, també ho transmeten de manera molt directa i clara, cosa que s’agraeix molt perquè a partir de les seves crítiques n’aprenc jo també.

Hola culturista!

Hem detectat que el teu navegador té activat un blocador de publicitat que impedeix que es mostrin els bàners que tenim publicats a El Culturista. Dit això, ens agradaria explicar-te que la publicitat dels nostres anunciants és la nostra principal font de finançament i que ens permet oferir-te els continguts d'El Culturista de forma gratuïta. Penseu que a El Culturista no hi trobareu cap mena de publicitat programada -gestionada per algoritmes ni robots- que proposa anuncis sense cap interès ni relació amb la nostra proposta editorial.

Per tot plegat et volem demanar que ens facis confiança i desactivis l'adblocker per continuar, és probable que trobis interessants les propostes dels nostres anunciants

Moltes gràcies per la teva comprensió i per llegir-nos!