Pugem al tren del nou turisme
Per: Martí Crespo
Mentre els cotxes, els autocars i els avions no siguin majoritàriament elèctrics o impulsats amb tecnologies no fòssils, viatjar resultarà una activitat que deixarà irremeiablement empremta climàtica. Però, per sort, hi ha alternatives ben a l’abast que ens permeten conèixer el país i més enllà sense que el medi en pagui les conseqüències. Per exemple, viatjar amb bicicleta… Sí, reconeixem que requereix força esforç, però ben sovint queda àmpliament compensat pel gaudi de recórrer paisatges i contrades a cop de pedal. També hi ha una opció molt més senzilla i còmoda, cada vegada amb més oferta lúdica i vacacional per a famílies conscienciades: el tren.
Sí, el tren és un mitjà de transport que a Barcelona tenim molt associat a trajectes de rodalies o de llarga distància, però també pot resultar un element clau per moure’ns en una escapada de cap de setmana o per vacances. De fet, el veteraníssim Interrail ens ho demostra des de fa dècades, però amb l’esforç col·lectiu per lluitar contra el canvi climàtic les iniciatives que proposen el tren creixen cada any. I la nostra ciutat, pel seu emplaçament geogràfic, té un lloc privilegiat en aquest turisme ferroviari. Us ho expliquem.
Descobrim l’entorn de Barcelona amb tren
La Diputació de Barcelona fa temps que s’entesta a descobrir als barcelonins tota la riquesa de paisatges que envolten la capital. I una de les últimes iniciatives que s’ha inventat són els trens turístics de la campanya Barcelona és molt més. En col·laboració amb Renfe, alguns caps de setmana l’any organitza un tren turístic amb punt de partida a l’estació de França: la primera ruta, titulada El Modernisme gurmet, es va dur a terme el 13 de maig de 2023 amb destinació al Maresme. I cap a la tardor se’n preveu una altra que recorrerà les viles marineres del Garraf.
Trens històrics de Catalunya
El 21 de maig, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va tornar a posar en servei el tren històric UT-400, conegut popularment com el Tren Granota, quasi trenta anys després d’haver fet l’últim viatge. Aquest tren emblemàtic del Vallès té previst recórrer alguns diumenges, amb qui hi vulgui pujar, el trajecte entre les estacions de les Planes, Rubí, Terrassa i Sabadell. És, de fet, un dels cada vegada més nombrosos trens turístics que hi ha al nostre país, com el cremallera i els funiculars de Montserrat, el quasi centenari tren cremallera de la Vall de Núria, el més que centenari Tren del Ciment a la Pobla de Lillet (Berguedà), el Tren dels Llacs que, a través de 75 ponts i 40 túnels, segueix el curs de la Noguera Pallaresa entre Lleida i la Pobla de Segur, i el famós Tren Groc que va de Vilafranca de Conflent a la Tor de Querol, tota una icona de Catalunya Nord.
Pel País Càtar i Occitània
Des de Catalunya Nord mateix, contretament a Ribesaltes, surt un altre tren de color, el Tren Vermell, que recorre el País Càtar fins a Atsat (Occitània), resseguint el massís de les Corberes i els espectaculars castells càtars. A la veïna Occitània, de fet, hi ha una bona xarxa ferroviària que permet desplaçar-se a moltíssims indrets interessants, tant d’interior com de costa i de muntanya. I, a més, ens ho posen molt fàcil amb l’Occitania Rail Tour, un programa de “viatge positiu per a tots els públics” que, amb preus molt competitius, deixa que ens fem les nostres pròpies rutes diàries.
Europa amb carboni zero
I ja per als més viatgers, resulta imprescindible la guia que Lonely Planet va publicar a França el 2020 amb el títol Voyages zéro carbone (ou presque). Hi apareixen vuitanta itineraris per fer sense avió ni cotxe per una bona part d’Europa i més enllà, des d’una escapada de cap de setmana fins a tot un mes o més. Una manera molt eco, ja ho veieu, de concebre les vacances pels Països Baixos, Eslovènia, els Alps suïssos, la Selva Negra, la costa de la Ligúria, Noruega i moltes destinacions més combinant el tren, la bicicleta i fins i tot els velers. I, entre estació i estació, tindrem temps de llegir, de jugar o de fer una becaineta!
Trens nocturns, un present amb molt de futur
Algunes de les propostes de la guia anterior inclouen trens nocturns, una modalitat molt pràctica per plantar-se en una nit (i descansant còmodament) a llocs situats a centenars o milers de quilòmetres de casa. Fa anys eren molt habituals, però la proliferació de companyies aèries low cost els van perjudicar molt. Ara, amb la lluita contra el canvi climàtic, moltes rutes s’han tornat a activar i, en això, tornem a tenir sort els barcelonins perquè la nostra ciutat, a més de disposar d’un Trenhotel fins a Galícia, ha estat tinguda en compte per tot d’iniciatives noves i innovadores: European Sleeper, que el 25 de maig ha estrenat el servei Brussel·les-Berlín, ja prepara un tren de nit per enllaçar Barcelona amb Amsterdam; i Midnight Trains té al cap connectar París amb Barcelona.