Óscar Dasi i Cristina Riera

La Caldera és un centre de creació de dansa i arts escèniques situat al barri de les Corts que es dedica a les pràctiques artístiques que parteixen del cos i el moviment. La seva activitat se centra a acollir i acompanyar els processos dels creadors i proposar contextos innovadors per a compartir els resultats. Parlem amb l’Óscar Dasi, el director creatiu de La Caldera, i la Cristina Riera, coordinadora de la programació que ofereix el centre.

 

Com va néixer La Caldera?

Óscar Dasi: Va néixer el 1995 a partir d’un grup de coreògrafs que necessitava un local d’assaig per a les seves produccions. L’Álvaro de la Peña, un dels creadors, va trobar un edifici industrial a Gràcia, de diverses plantes diàfanes, i va aconseguir associar tots els creadors, que al principi eren nou. Es van quedar aquell espai, a tocar la plaça de la Virreina, i amb el temps va anar evolucionant. Més enllà dels seus assajos i de les seves produccions, van generar altres activitats. Oferien l’espai a altres companyies que necessitaven un lloc on assajar, i van obrir una convocatòria per a residència de creadors externs i un programa de formació amb professors internacionals, entre altres activitats. Dels creadors inicials de La Caldera alguns van marxar i es va incorporar nova gent. El 2012 van tenir problemes amb el lloguer del local de Gràcia i van haver de marxar de la seu.

Cristina Riera: El 2014 ens van cedir l’espai on estem ara, a les Corts. És un espai de l’Ajuntament que havia estat cedit al cinema Renoir i que havia quedat abandonat. Era molt fàcil condicionar-lo per a La Caldera. A partir de llavors, La Caldera va passar a formar part del programa de fàbriques de creació de l’Ajuntament de Barcelona. És un espai públic però gestionat per una associació de creadors amb una vocació pública. El 50% de l’espai està destinat als socis creadors i l’altre a l’ús públic, que se centra sobretot en un programa de residències que oferim per a creadors professionals de dansa. A partir d’aquí, es van començar a crear tot un seguit d’activitats de formació, d’enriquiment, d’intercanvi, entre els creadors. També hi ha tot un altre àmbit d’obertura al públic amb l’objectiu de compartir processos de creació i espectacles ja finalitzats.

 

Quin és l’objectiu de La Caldera?

O.D.: Donar espais als creadors perquè puguin desenvolupar la seva feina. La dansa és un mitjà que està molt combinat, fa servir molts llenguatges, genera contextos de trobada, d’intercanvi. Obrim la dansa a la ciutadania, apropant-la i fent-la accessible, però no entesa com una escola de dansa. No apropem la dansa com a tècnica sinó que l’entenem com a expressió i com a manera de relacionar-nos amb el nostre cos, el moviment i l’espai, des d’un punt de vista artístic i creatiu.

A La Caldera s’hi fan moltes activitats, algunes de les quals les duen a terme els mateixos socis de La Caldera. Per exemple, l’Álvaro de la Peña desenvolupa el projecte de Barris en Dansa, que està format per gent de diversos barris de Barcelona i que consisteix a crear un espectacle de dansa, que s’acaba presentant a La Caldera, a alguns teatres de la ciutat i al Mercat de les Flors. En la creació de l’espectable, hi participen cap a un centenar de persones de totes les edats. I la gent que participa a Barris en Dansa s’hi enganxa. I això ha generat altres tallers, com el projecte Complicitats en Dansa, que és gent que prové de Barris en Dansa i que vol continuar amb la pràctica de la dansa. Un altre dels programes és Más 45, desenvolupat per Sebastián García Ferro, soci de La Caldera, per a gent que de més de 45 anys.

 

I entre les activitats infantils que programeu, destaca el Dansalabo. En què consisteix?

C.R.: És un programa que es va posar en marxa quan vam venir a les Corts. Per apropar-nos a la gent del barri, vam començar a oferir tallers familiars un cop al mes amb diferents creadors. La proposta va agradar tant que ens vam plantejar de fer-ne una programació més estable. I amb el nom de Dansalabo vam crear aquest programa, per a nens de 6 a 8 anys, els divendres. Els tallers els fan creadors professionals que fan una proposta molt personal i lliure. Treballen amb el cos i el joc, amb objectes, amb l’audiovisual… Són propostes molt diferents, que valoren molt les famílies. És un espai d’experimentació, d’explorar el cos amb els altres, i que ofereix diverses possibilitats.

 

Teniu altres activitats infantils programades?

Organitzem sis o set tallers familiars l’any, els dissabtes a la tarda, en els quals els nens venen acompanyats. És un espai intergeneracional, molt valorat pels pares i les mares. Són propostes totalment lliures per part dels creadors que sempre parteixen del joc i l’experimentació des del cos. Els tallers i els creadors també van canviant perquè les propostes siguin diferents.

  1. D.: Els creadors són els primers interessats a experimentar en aquests espais d’interacció entre nens i adults. Poden posar en pràctica dinàmiques de les quals ells també aprenen.
  2. R.: És un espai enriquidor per a tots, per als pares, els nens i els creadors. Hi ha creadors que han acabat desenvolupant propostes escèniques a partir d’aquests tallers.

 

I per a escoles?

  1. D.: Tenim programes dirigits a escoles. Tenim molta cura amb el tipus d’espectacles que programem. Per exemple, oferim espectacles de residents que tenim a La Caldera o busquem espectacles de qualitat que tinguin sentit per als nens i que els permetin treballar amb la dansa i l’expressió. Programem un espectacle per a cada cicle escolar, i amb primària tenim tallers per fer a l’escola abans de venir a veure l’espectacle. Alguns dels espectacles que es fan per a les escoles després els programem el cap de setmana per a les famílies.

També hi ha un programa per a secundària que es fa amb un creador o un col·lectiu de creadors que estan de residents en un institut de la ciutat. Allà desenvolupen un procés de creació amb la participació d’un grup d’alumnes de l’institut.

 

Es treballa poc la dansa a les escoles?

C.R.: Molt poc. Hi ha algunes propostes massives, en què hi participen totes les escoles de Barcelona, com el Dansa Ara i Tot Dansa. Però són propostes de dansa molt construïdes.

O.D.: En canvi, nosaltres entenem la dansa com una manera d’obrir els espais de percepció de les cultures del cos. Jo sempre parlo de les cultures del cos. A les escoles i a la nostra societat, la cultura del cos és l’esportiva i la competitiva, i es basa en la imatge. Però això no és real. Hi ha moltes altres cultures del cos. Els joves reben informació constant. Amb ells, no treballem tant el ball en si, sinó la relació i l’experimentació a partir del cos, maneres d’estar al món, amb els altres, de comunicar-se entre ells, el respecte al seu cos i al dels altres. Intentem, a partir d’aquestes pràctiques i propostes, trencar aquests patrons tan fixats per la societat. Oferim un espai on els nens es puguin definir, sentir-se i on es permetin ser permeables als cossos dels altres.

C.R.: Als tallers els nens creen una cosa junts, i això fa que es treballin moltes coses: l’escolta, del respecte conjunt i la diversitat de l’altre. El voler explorar des d’aquest lloc. Descobrir com podem construir una cosa amb l’altre.

O.D.: Els oferim espais de relaxació, de silenci… tenir un lloc per escoltar el seu propi cos. La dansa i la pràctica del cos tenen la capacitat de generar espais de construcció de comunitat. A partir del cos és com ens coneixem, com ens toquem, com ens comuniquem i com ens pensem.

Hola culturista!

Hem detectat que el teu navegador té activat un blocador de publicitat que impedeix que es mostrin els bàners que tenim publicats a El Culturista. Dit això, ens agradaria explicar-te que la publicitat dels nostres anunciants és la nostra principal font de finançament i que ens permet oferir-te els continguts d'El Culturista de forma gratuïta. Penseu que a El Culturista no hi trobareu cap mena de publicitat programada -gestionada per algoritmes ni robots- que proposa anuncis sense cap interès ni relació amb la nostra proposta editorial.

Per tot plegat et volem demanar que ens facis confiança i desactivis l'adblocker per continuar, és probable que trobis interessants les propostes dels nostres anunciants

Moltes gràcies per la teva comprensió i per llegir-nos!