Els museus a casa

Espai Patrocinat:

 

Els museus de tot el món, amb més o menys empenta, fa anys que tenen present el públic familiar, ja sigui en forma de visites guiades, tallers i activitats de tota mena o jocs autònoms per descobrir d’una manera més amena els continguts exposats. Ara, només en alguns casos comptats tota aquesta programació familiar tenia un reflex en línia. Tot això va canviar dràsticament, com moltíssimes coses més, amb la progressió galopant de la pandèmia de covid-19 aquesta primavera passada: pràcticament de la nit al dia, la majoria de museus i institucions culturals es van haver de posar les piles per adaptar continguts o crear-ne de nous accessibles remotament des de casa, a mesura que s’imposava el confinament estricte de la població.

I, en aquesta adaptació forçada en bona mesura per les circumstàncies, hi ha hagut exemples dignes d’esment, repartits una mica per tot el planeta. Sense necessitat d’anar a l’extrem de la National Gallery de Singapur, on han abraçat la digitalització com ningú a través de la increïble, inacabable i interactiva web Small Big Dreamers, un equipament cultural modèlic en l’enfocament als infants i les famílies com la Tate Gallery de Londres va saber reactivar ben encertadament durant el confinament l’apartat Tate Kids, a partir de tres eixos en línia: les manualitats (voleu pintar com Jackson Pollock… amb xocolata?), els jocs (us voleu convertir en artistes de carrer?) i l’exploració (sabeu qui era Salvador Dalí? I Berthe Morisot?). El Centre Pompidou de París, per la seva banda, per no deixar d’irradiar cultura en el confinament es va abocar a la websèrie Mon œil, especialment concebuda per a infants amb programes setmanals plens de vídeos curts i animacions sobre temes ben variats al voltant de l’art: disseny, fonaments de la creació, obra d’artistes contemporanis de la col·lecció del museu…

 

 

La llista d’iniciatives, per sort, és llarguíssima, una mostra més de la capacitat del sector cultural de renovar-se, reinventar-se i crear constantment productes i llenguatges davant l’aparició de nous públics o, com hem vist clarament aquest any, arran de situacions excepcionals. En la nova realitat pandèmica, doncs, gairebé ja no queden institucions ni festivals que no pensin la programació –present i futura– almenys en un format híbrid: presencial i virtual. Un exemple pròxim, temporalment i geogràficament? El festival Som Cultura, el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona, ha apostat enguany per inclour-hi també tallers i visites familiars en format virtual. Perquè la cultura és un bé de primera necessitat, i no s’ha de confinar, dins l’apartat Els museus a casa de la web somcultura.costabrava.org disset equipaments de la Xarxa de Museus de comarques de Girona oferiran al llarg del novembre càpsules didàctiques en vídeo a través de les plataformes digitals dels museus organitzadors i al canal de Youtube Costa Brava Pirineu de Girona, com a alternativa als tallers infantils presencials. En paral·lel hi ha previstes retransmissions en directe de visites guiades per espais i exposicions del territori, que busquen principalment recuperar el lligam amb les arrels i la identitat. La programació a distància del Som Cultura 2020 es completarà amb jocs de misteri en línia i vídeos de llegendes, una bona fórmula perquè els museus i el patrimoni surtin de les seves quatre parets i arribin especialment a un públic més jove.

 

Hola culturista!

Hem detectat que el teu navegador té activat un blocador de publicitat que impedeix que es mostrin els bàners que tenim publicats a El Culturista. Dit això, ens agradaria explicar-te que la publicitat dels nostres anunciants és la nostra principal font de finançament i que ens permet oferir-te els continguts d'El Culturista de forma gratuïta. Penseu que a El Culturista no hi trobareu cap mena de publicitat programada -gestionada per algoritmes ni robots- que proposa anuncis sense cap interès ni relació amb la nostra proposta editorial.

Per tot plegat et volem demanar que ens facis confiança i desactivis l'adblocker per continuar, és probable que trobis interessants les propostes dels nostres anunciants

Moltes gràcies per la teva comprensió i per llegir-nos!