Cada part d’aquesta terra és sagrada per al meu poble
Per: Marta Grau
Cada part d’aquesta terra és sagrada per al meu poble
Si’ahl / Ted Perry | Il·lustracions de Neus Caamaño
Akiara
Lectors experimentats
“L’home blanc no ho entén (..) tracta la seva mare, la terra, i el seu germà, el cel, com a coses que es poden comprar, depredar i vendre (…) els gossos de la gana engoliran la terra fèrtil i només en quedarà un desert”. Aquestes son les paraules premonitòries i reveladores que el líder indígena de l’Amèrica del Nord Si’ahl va pronunciar fa ni més ni menys que 168 anys!
“Que potser la terra és vostra, per fer-ne el que vulgueu?”, deia Si’ahl i és una frase que podria dir avui la Greta Thunberg.
De fet, el discurs del cap indígena ha estat un referent històric dels moviments ecologistes des dels anys setanta, entre d’altres, gràcies al guionista Ted Perry que el va reconvertir en un documental per la televisió. Tot i així, és molt recent, tristament, la presa de consciència (més o menys) generalitzada de les grans veritats que ens trasllada: la terra és viva, és la nostra mare, i tots elements de la natura s’han de cuidar enlloc d’explotar fins l’extermini perquè llavors “s’acaba la vida i comença la supervivència”. La cosmovisió indígena ha avisat sempre que tot està connectat. “L’home no va teixir la xarxa de la vida; ni tant sols n’és un dels fills. Tot el que fa a la xarxa s’ho fa a sí mateix”.
Els animals son els nostres germans, deia Si’ahl fa un segle i mig. Ho hem entès? Les mascotes esdevindran membres oficials de les famílies i entraran al sistema amb DNI geolocalitzat però no sé si era això al que es referia. Mentrestant, l’acció occidental depredadora i el conseqüent canvi climàtic està deixant els animals sense selva i fugint de la calor o de de les flames.
Ens queda molta feina per fer. Reconèixer els errors forma part de la solució. Hi ajudarà (re)llegir i compartir la saviesa d’aquest discurs en la preciosa adaptació il·lustrada que n’ha fet Akiara, editat i comentat per Jordi Pigem, artífex de filosofia de la ciència i pensament ecològic. La prepotència occidental basada en una suposada superioritat científica s’ha evaporat. Les conclusions a les quals estem arribant ara son les que advertia el líder indígena.
Mai no és tard per rectificar però sí que seria bo fer-ho ràpid, amb contundència i humilitat.